Fotograf ślubny a sprzęt

Fotograf ślubny a sprzęt

Czy sprzęt ma znaczenie?

Zdjęcia ślubne to temat, który powinien być poruszany pod kątem różnych zagadnień. Z jednej strony mamy kwestie przygotowań Państwa Młodych do tego wyjątkowego dnia. Z drugiej – mamy dostawców usług i produktów, którzy również muszą się w odpowiedni sposób przyszykować. Spoglądając jednak na każdych z fachów, jaki reprezentują można zauważyć, że niektórzy używają bardzo wyszukanych sprzętów. Inni zaś takich, które są traktowane jako amatorskie. Czy to ma jakikolwiek wpływ na ich pracę i jej efekty? To zależy… ale od początku.

Zdjęcia ślubne sprzętem amatorskim a profesjonalnym

Fotograf ślubny nie ma łatwego życia. Sprzęt, na którym pracuje z reguły kosztuje duże pieniądze. I nie, nie jest to kilkaset złotych. No właśnie – jakie to są koszta?
Przy założeniu, że fotograf pracuje na sprzęcie amatorskim, to można by powiedzieć, że zakup takiego podstawowego zestawu zamknie się w okolicach 3,5-4 tysięcy złotych. Mówimy oczywiście o nowym, sklepowym zestawie. Jeśli mowa o aparatach profesjonalnych – tutaj już mamy nieco inną sytuację – taki podstawowy zestaw może kosztować od 8, może 9 tysięcy złotych w górę. Dlaczego nie podaję górnej granicy? Z przyczyn oczywistych – każdy z nas ma inny pomysł na swoje fotografie. Każdy zatem potrzebuje zupełnie innego sprzętu. Ale jakie są między nimi różnice? Znaczne…

obiektyw Nikkor 105 mm
Obiektyw Nikkor AF-S 105 mm f/1.4 z serii N (profesjonalna seria marki Nikon) – zdjęcie Nikon Polska

Dlaczego zatem droższe, a nie tańsze produkty?

To trochę jak z dobrym samochodem – chcemy mieć komfort jazdy, bezpieczeństwo i wysoką jakość wykonania – kupujemy droższy i lepszy samochód.
Podobnie w fotografii ślubnej – aby mieć wygodę pracy, odpowiednie jakościowo zdjęcia i pewność, że wszystko będzie ok, musimy inwestować w najlepszy sprzęt. O ile nowe, w pełni profesjonalne obiektywy kosztują dość pokaźne sumy (polecam zerknąć np. do sklepu marki Nikon – link tutaj), to są marki, które produkują nieco tańsze odpowiedniki. I niekoniecznie odstają one jakościowo od tych systemowych.
Ale wróćmy do tego „dlaczego”. W przypadku obiektywów jedną z najważniejszych wartości, na jakie patrzą fotografowie jest jasność obiektywu, wartość f. Jest to ważny element, który mówi jak maksymalnie można otworzyć przesłonę obiektywu. Daje nam to możliwość decydowania o głębi ostrości, dzięki której macie Państwo zdjęcia z pięknym, rozmazanym tłem i tzw. bokeh. Im jaśniejszy obiektyw (wartości f 1.4, 1.8 lub ewentualnie 2.8), tym lepiej. Zarówno pod kątem rozmywania tła, jak i ilości wpadającego światła do obiektywu, a co za tym idzie – możliwości lepszych ustawień w aparacie przy robieniu zdjęć. Możemy w takim wypadku użyć mniejszych wartości ISO i krótszego czasu naświetlania matrycy (klatki filmowej) co daje lepszej jakości obraz.

Czym zatem różnią się one od amatorskich obiektywów?

Amatorskie obiektywy mają jasność od 3,5 do 5,6 (to najczęściej spotykane wartości w przypadku obiektywów typu zoom). To powoduje, że są one ciemniejsze, wpada do nich mniej światła. Za tym idzie pewna niedogodność – fotograf musi pracować na nieco „gorszych wartościach ISO i czasu naświetlania” co powoduje pogorszenie jakości zdjęć (takich wartości jak szumy i ziarno). Drugą stroną tego medalu jest fakt, że przy zoom’owaniu (czyli przybliżaniu obiektu fotografowanego) wartości przesłony się zmieniają. To powoduje kolejne komplikacje przy pracy. Jest to niezwykle irytujące, ponieważ fotograf zamiast skupiać się na wydarzeniu, skupia się na sprzęcie i jego ustawieniach.
Oczywiście o właściwościach lepszych soczewek czy systemu stabilizacji obrazu nie będziemy się rozpisywać. Mają one jednak równie duże znaczenie, co i jasność obiektywów.

Obiektywy… a co z aparatami?

Och, to temat równie skomplikowany, co i w przypadku obiektywów. Niemalże każda z dostępnych dziś na rynku marek ma w swojej ofercie zarówno aparaty amatorskie, jak i profesjonalne czy też półprofesjonalne. Różnią się między sobą bardzo, jednak z głównych różnic można wymienić kilka. Takie jak:
– wielkość klatki (APS-C lub pełna)
– szybkość robienia zdjęć seryjnych
– zakres ISO
– rozpiętość tonalna matrycy
– i wiele innych.
Wielkość klatki naświetlania ma wpływ na różne elementy, od ilości szumów i ziarna (pełna klatka ma je dużo mniejsze niż APS-C), głębi ostrości, rozpiętości tonalnej. Zdjęcia z pełnej klatki są lepsze jakościowo, a rozdzielczość np. 24 lub 36 mln pikseli daje duże pole manewru dla fotografa przy postprodukcji.
Niestety matryce APS-C, stosowane zwykle w sprzęcie amatorskim, mają gorsze właściwości zdjęć. Są to np. wysokie szumy przy wyższych czułościach, mniejszą rozpiętość tonalną zdjęć czy też gorsze odwzorowanie obrazu (szczegółów).

Szybkość zdjęć seryjnych czy też wielkość bufora do ich zapisu mają mniejsze znaczenie, ale również są ważne. W niektórych sytuacjach są bardzo przydatne.
Czy to jednak od sprzętu wszystko zależy. Cóż, sporo elementów fotografii ślubnej zależne jest jednak od samego fotografa. Jeśli spotkacie dobrego, który ma spore doświadczenie i wie jak pracować z danym sprzętem – to wszystko ok. Niezależnie od tego czy będzie pracował na aparacie za 20 czy za 4 tysiące złotych – zrobi piękne zdjęcia. Znając właściwości poszczególnych detali sprzętu wykorzysta je tak, aby efekt końcowy był odpowiedni. Da się to zrobić, choć wymaga to dużo cierpliwości i ciągłego myślenia o tym co i jak ustawić, aby dało to pożądany rezultat.

korpus aparatu nikon d750
Aparat Nikon D 750 z matrycą FX (pełna klatka) – zdjęcie Nikon Polska

Podsumowanie

Fotograf ślubny, dla swojej wygody pracy i odpowiedniej jakości zdjęć, powinien pracować na sprzęcie profesjonalnym. Ma to pozytywny wpływ zarówno na jego swobodę pracy, jak i na świetne zdjęcia, które później otrzymują Państwo Młodzi. Zdjęć ślubnych nie da się powtórzyć, jak np. zdjęć produktowych. Mamy tylko jedną szansę na ich zrobienie, musimy więc być pewni, że robiąc je tworzymy świetne kadry zarówno jakościowo, jak i artystycznie.
Niezależnie jednak od wszystkiego – tego jaki aparat czy jakie obiektywy używa fotograf, ważne aby robił piękne zdjęcia. Jego spojrzenie na wydarzenie i jego wizja zdjęć są dla nowożeńców najważniejsze. Jeśli poczucie estetyki i forma wykonania odpowiada i jednej, i drugiej stronie, to sprzęt niczego tu nie zmieni. I to jest piękne w fotografii! Można robić zdjęcia każdym aparatem, który działa!

Dodaj komentarz

Close Menu